Monday, August 2, 2010

** :: JARINGAN SOSIAL :: **

Dengan hanya membaca perkataan jaringan sosial, saya pasti ramai yang sudah tahu secara ringkas makna jaringan social.

Pada pandangan saya, jaringan sosial boleh dikatakan satu rangkaian perhubungan yang boleh dikaitkan dengan pelbagai golongan.

Jaringan sosial pada masa kini amat penting kerana orang yang memiliki jaringan sosial mempunyai kepentingan bersama untuk berkomunikasi satu sama lain. Jaringan sosial bukan hanya melibatkan individu sahaja tetapi juga melibatkan sekumpulan komuniti dan organisasi. Jaringan sosial juga boleh didapati di sekolah dan tempat kerja. Jaringan sosial yang sangat popular pada masa kini adalah jaringan sosial yang melibatkan internet.

Didalam jaringan sosial berinternet, kital boleh berbicara pelbagai cerita atau hal lainnya dan kita juga dapat melihat profil anggota lain yang tergabung dalam jaringan sosial tersebut. Itu dapat berupa agama, politik, kegemaran dan lain-lain. Jaringan sosial juga kita boleh gunakan untuk menambah kenalan baru.

Antara jaringan sosial melalui internet yang popular ialah facebook, twitter, myspace, friendster, msn dan lain-lain lagi.

Penggunaan jaringan sosial (social network) pada masa kini amat berkembang dengan pantas. Pelbagai kegunaan yang boleh didapati melalui jaringan sosial ini. Antara yang paling kerap digunakan adalah konsep berkomunikasi.

No comments:

Post a Comment