Sunday, August 22, 2010

** :: FUNGSI TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENDIDIKAN ::**

Teknologi Informasi dan Komunikasi (ICT) memilliki tiga fungsi utama yang digunakan dalam kegiatan pembelajaran, iaitu:-

1. Teknologi berfungsi sebagai alat (tools)
    Digunakan sebagai alat bantu bagi pengguna (pelajar) untuk membantu pembelajaran

2.Teknologi berfungsi sebagai ilmu pengetahuan
Dalam hal ini teknologi sebagai sebahagian dari disiplin ilmu yang harus dikuasai oleh pelajar. Misalnya teknologi komputer dipelajari oleh beberapa jurusan di perguruan tinggi seperti informatika, informasi, ilmu komputer dan sebagainya.

3. Teknologi berfungsi sebagai bahan dan alat bantu untuk pembelajaran (BBM)
Teknologi adalah sebagai bahan pembelajaran sekaligus sebagai alat bantu untuk menguasai sebuah pembelajaran berbantuan komputer. Dalam hal ini komputer telah diprogram sehingga pelajar dibimbing secara bertahap dengan menggunakan prinsip pembelajaran untuk menguasai pembelajaran. dalam hal ini posisi teknologi sebagai guru yang berfungsi sebagai : fasilitator, motivator, transmiter, dan evaluator.

Peranan dan fungsi teknologi informasi dalam konteks yang lebih luas, iaitu dalam pengurusan dunia pendidikan, berdasarkan pembelajaran tentang tujuan pemanfaatan IT di dunia pendidikan menemukan beberapa tujuan pemanfaatan IT, iaitu memperbaiki kedudukan komoetitif, meningkatkan jenama, meningkatkan kualiti pembelajaran dan pengajaran, meningkatkan kepuasan pelajar didalam pembelajaran, meningkatkan pendapatan dan sebagainya.

4 comments:

  1. apa pendapat ladysu tentang pembelajaran dalam talian?adakah anda pernah belajar melalui dalam talian?apakah kelebihannya?saya baru lagi belajar melalui kaedah ini...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. anonymous November 20,2011 at 7:50AM

      Delete
  2. bestlah duduk sambil melihat ilmu ict

    ReplyDelete